Wat we Doen
Nothing ever becomes real till it is experienced
John Keats 1795-1821
INSPIREREN EN ERVAREN
DELEN en VERDIEPEN
BOUWEN EN HANDELEN
O3-Effect is een onderwijsinnovatie bureau dat werkt aan het bouwen aan onderwijsinnovatie gericht op duurzame ontwikkeling.
De doelen die we nastreven om een bijdrage te leveren aan de onderwijsinnovatie zijn:
Bewustwording op "leren voor duurzame ontwikkeling"
Inspiratie leveren op hoe onderwijs een bijdrage kan leveren aan de Sustainable Development Goals
Vormgeven van innovatieprocessen binnen en buiten onderwijsinstellingen
Bij alles wat we doen, gaan we er van uit dat onderwijs betekenisvol en actueel is en leerlingen opleidt voor de vraagstukken van nu en de toekomst. Daarvoor is verbinding nodig met de samenleving. Onderwijs maken we samen. Daarom ontplooien wij activiteiten die "de blik naar buiten" richten en het onderwijs zicht geven op:
de maatschappelijke trends en ontwikkelingen
en op de mogelijkheden die er zijn in de scholen om hier op aan te sluiten.
VOORBEELDEN
Inspiratiesessie de sustainable development goals
Een sessie van twee uur waarin kennis wordt gemaakt met de SDG's en hoe deze richting kunnen geven aan het onderwijs. Hierin wordt duidelijk dat het niet gaat om een nieuwe methode of werkvorm maar hoe het kan aansluiten op het huidige onderwijs en de bestaande leerdoelen
Innovatietrajecten op scholen
Een innovatie traject op maat met daarin de volgende elementen
noodzaak voor verandering
waar staan we voor?
waar gaan we voor?
welke doelen stellen we?
welke verander-strategie kiezen we en welke instrumenten zetten we in? (HRM/Leiderschap)
wat gaan we doen en wat moeten we daarvoor produceren
De Blik naar Buiten tour
Een of meerdere dagen naar buiten met de electrische fiets of busje om de nieuwste ontwikkelingen in de samenleving te zien. Zowel binnen als buiten het onderwijs. Waar hebben bedrijven behoeften aan? Wat is er in de toekomst te verwachten? Sluit jouw visie op onderwijs nog aan bij deze realiteit?
De zes elementen voor Leren voor duurzame ontwikkeling
In een dagdeel maak je als schoolleiding of docententeam kennis met de zes elementen van leren voor duurzame ontwikkeling. Je gaat aan de slag om dit te koppelen aan je huidige lessen of onderwijsvorm
Droomsessie: Waar sta jij voor op?
Een dag waarin je als team aan de slag gaat met ieders drijfveren. Wat is voor jou eigenlijk de maatschappelijke opdracht van het onderwijs? Waar sta je voor en waar staan we samen als team en school voor? De sessie resulteert in het vaststellen van gezamenlijk waarden en de missie
Urgentiesessie : Is het voor jou vijf voor twaalf?
Een dagdeel voor bijvoorbeeld de schoolleiding gericht op gemeenschappelijke beelden van de urgentie voor verandering. Dit leidt tot een een urgentie-pitch voor de organisatie.
Vanuit onze ervaring als schoolleiders en leiders van innovatieprocessen in het voortgezet onderwijs, zijn wij inzetbaar om verschillende processen te ondersteunen en richting te geven vanuit visie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderstaande processen.